Dat is een vraag van heel wat ondernemers zoals jou! Termen als ‘bloggen, copywriting, SEO, google advertising, sales funnel…’ hebben de meeste ondernemers wel eens van gehoord, en tegelijkertijd gaan hun haren rechtstaan als je hierover begint.
Herkenbaar?!

Ik leg het eenvoudig uit. De hoofdreden waarom de meeste mensen een website hebben is om online gevonden te worden en daardoor meer klanten te krijgen, toch?!
Goed om te weten: gevonden worden in google is geen éénmalige gebeurtenis, het vraagt een continue inspanning.
Vandaag de dag kan je via 2 wegen hoger scoren in google:
SEA: Search Engine Advertising: Google advertenties betalen voor specifieke zoekwoorden.
SEO: Search Engine Optimization. Dit is het niet betalende proces waarbij je (de content op) je website optimaliseert met als doel zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultaten in google. Hier ga je zelf Inzetten op verschillende aspecten van een website die voor google doorslaggevend zijn om je een hoge kwaliteits-score toe te kennen. (regelmatig bloggen, zoekwoorden copywriting, investeren in interne & externe backlinks, waardevolle content delen,…) Ik bespaar je de details, maar grofweg gezien wordt SEO onderverdeeld in 3 belangrijke aspecten:
- CONTENT : De juiste zoektermen - Kwaliteit - Relevantie
- TECHNISCH : indexeerbaarheid - Laadtijd - Site architectuur
- AUTORITEIT: Links van externe websites - Distributie - Vertrouwen
Google is uiteraard niet de enige manier om mensen naar je website te krijgen. Al is het wel een belangrijk platform waar je aanwezig dient te zijn.
Wat kan je nog doen om meer klanten te krijgen via je website?
Om converterende bezoekers naar je website te krijgen, dien je een duidelijke ‘klanten reis’ uit te tekenen: Van: “Iemand die jou nog niet kent, maar een probleem/verlangen heeft dat jij kan ‘oplossen/invullen’ ”Tot: “Iemand die bij jou klant wordt”. Globaal gezien wordt die klanten reis in 3 fases opgedeeld, waar elke fase een specifieke aanpak nodig heeft.
De Awareness fase in deze fase heeft de potentiële klant een probleem of verlangen en gaat op zoek naar een oplossing.
De Consideration fase In deze fase heeft de potentiële klant een oplossing gevonden en gaat hij/zij vergelijken met andere oplossingen.
De Conversion fase In deze fase beslist de klant of hij wel of niet bij jou een dienst zal afnemen of een product zal aankopen.
Ik moet je niet vertellen dat hier een doelgroep analyse aan vooraf gaat en dat het belangrijk is dat je je type potentiële klanten erg goed kent, om je helemaal op hen te kunnen afstemmen. Zo ga je bijvoorbeeld niet op TIKTOK promoten als je doelpubliek daar niet of nauwelijks te vinden is. Lijkt logisch, maar hier gaan veel mensen de mist in.
Goed om te weten: Het is een fabel dat je zo veel mogelijk moet posten op social media.
Het is zelfs zo dat facebook steeds minder organische (niet betaalde) posts laat zien aan jouw volgers. Slechts 10 procent van hen krijgt je posts te zien.Het is dus belangrijk dat je een goede social media strategie uitwerkt en hiervoor een duidelijk aanpak en planning hebt.
Conclusie:
Alleen een website hebben is vandaag de dag niet meer genoeg. Je website kadert in het grotere geheel van de klanten reis. Hoe je verkeer krijgt naar je website is dus daar afhankelijk van. Om hoger te scoren in google dien je te betalen en een continue inspanning te leveren op je website.
Zie jij het belang hier ook van in? Maar heb je zelf niet de tijd, de know-how of de goesting om hier mee bezig te zijn?